عسل مانوکا بعنوان مرهمی طبیعی برای همه نوع زخمی استفاده میشود. در زمان هایی که دسترسی به آنتی بیوتیک های مرسوم نبوده مردم زیادی از آن بعنوان ضد عفونی کننده و درمانی موثر استفاده میکرده اند. طرفداران عسل مانوکا همچنین ادعا می کنند که این عسل می تواند سایر ناراحتی ها مثل آکنه تا عفونت سینوس ها را درمان کند.

عسل مانوکا آنقدر هم بعنوان داروی سنتی استفاده نشده است. عسل مانوکا محصول کشور نیوزیلند از گیاهی با همین نام است.زنبورهای عسل اروپایی آن را در اوایل قرن نوزدهم به آنجا آوردند. وقتی زنبورها از گرده این گیاه استفاده می کنند، عسل آن ها از عسل زنبورهای عسل استاندارد قوی تر است. این به این دلیل است که غلظت بالایی از میتِل‌گلیوکسال (methylglyoxal-MGO) دارد.

عسل مانوکا

خواص عسل مانوکا

وقتی صحبت از ابر خوراکی ها میشود، عسل خام مستقیما به سلامتی مربوط میشود. اما عسل مانوکا خام نیست. با این حال منحصر بفرد بوده، ضد باکتری و مقاوم در برابر فساد است. به این معنی که باکتری ها قادر به عادت و مقاومت در برابر خواص ضد باکتری آن نخواهند بود.

گفته شده عسل مانوکا قادر به درمان هر چیزی از سوزش گلو تا پاک سازی آسیب های روی پوست شما هست.

از دیگر فواید عسل مانوکا به این موارد اشاره می شود:

کمک به بهبود زخم ها و خراش ها

تسکین دل درد ها

بهبود گوارش

تقویت سیستم ایمنی

تولید انرژی

تحقیقات نشان میدهد که بر خلاف اکثر داروهای جایگزین، شواهد علمی برای اثبات مزایای درمانی عسل مانوکا وجود دارد. این مزایا شامل:

درمان زخم ها

عسل مانوکا همانند سایر عسل ها می تواند زخم ها را بهبود بخشد. تمام اشکال عسل، اسیدی هستند و pH بین ۳٫۲ و ۴٫۵ دارند و ثابت شده خواص اسیدی عسل توانبخش بهبودی است. غلظت بالای قند در عسل نیز به محافظت از زخم ها کمک می کند.

عسل رطوبت کمی دارد و از زخم تازه رطوبتش را میگیرد. این به جمع و جور کردن و سرعت بخشیدن به فرآیند بسته شدن زخم کمک میکند. همچنین آب سلول های باکتری های مهاجم را نیز میکشد. باکتری ها برای رشد و زنده ماندن به آب احتیاج دارند. بنابراین اینگونه از بین میروند.

خواص ضد ویروس

انواع گوناگون عسل در طول قرن ها به عنوان آنتی بیوتیک های طبیعی مورد استفاده قرار گرفته اند. در سال های اخیر، محققان کشف کرده اند که قدرت عسل در از بین بردن میکروب ها از پراکسید هیدروژن تولید شده بوسیله ی آنزیم های بدن زنبور عسل است.

عسل مانوکا با حمله به میکروب ها با ماده ای به نام اِم-جی-اُ روش مقابله با باکتری ها را یک قدم پیشتر میبرد. این ماده در شهد برخی از گیاهان مانوکا یافت می شود، که به هردوی زخم های جزئی و شدید کمک می کند.

از این رو، اداره غذا و داروی (FDA) ایالات متحده آمریکا به باند های بهداشتی آغشته به عسل مانوکا چه برای فروش  بدون نسخه و چه با تجویز رسمی ، مجوز داده است.

هرچه MGO بیشتری در عسل موجود باشد، بیشتر به آن خواص ضد ویروسی و ضد باکتری میدهد.

خواص ضد باکتری

ده ها گونه از باکتری ها به عسل مانوکا حساس هستند، از جمله استافیلوکوک اورئوس و استرپتوکوک. همچنین به نظر می رسد مانوکا دربرابر کلستریدیوم دیفیسیل نیز مؤثر است، ارگانیسمی که درمان آن دشوار است.

محققان به ویژه علاقه مند به این موضوع اند که عسل مانوکا عفونت هایی را هدف قرار می دهد که یک بیوفیلم یا یک لایه نازک و لغزنده از باکتری ها را تشکیل میدهند. این به این دلیل است که هنگامی که یک عفونت یک بیوفیلم را تشکیل داد، به نظر غیر قابل درمان است.

تا جایی که سوابق نشان می دهد، هیچ گزارشی از مقاومت باکتری ها در برابر عسل وجود نداشته که ممکن است در برابر ارگانیسم های مقاوم و عفونت های زخم های طولانی مدت که با درمان با آنتی بیوتیک منظم درمان نمی شود موفق باشد. به همین خاطر عسل یکی از گزینه های نهایی در برابر عفونت است که به آن مراجعه می شود.

خواص عسل مانوکا

نحوه استفاده و مصرف عسل مانوکا

تولیدکنندگان عسل مانوکا محصول خود را با یک فاکتور منحصر به فرد مانوکا (UMF) برچسب گذاری می کنند. این فاکتور تعداد سطوح MGO  و یک پیش ماده، دی هیدروکسی استون را مشخص می کند.

رده بندی UMF به ترتیب زیر است:

صفر تا ۴ : میزان غیر قابل تشخیصی وجود دارد.

۵تا ۹ : میزان بسیار کمی موجود است.

۱۰ تا ۱۵ : میزان نسبتا مفیدی موجود است.

۱۶ به بالا: میزان بسیار بالایی موجود می باشد.

هرچه شاخص UMF بالاتر باشد، ارزش این ترکیبات نیز بالاتر میرود. برای حداکثر بهره برداری از عسل مانوکا با شاخص UMF  بالاتری استفاده کنید.

مراقبت از پوست

عسل مانوکا ممکن است بتواند عفونت و سوزش ناشی از آکنه را کاهش دهد. برای این امر، عسل مانوکا را مستقیما روی پوست بمالید و مطمئن شوید که قسمت تحریک شده را با لایه ی نازکی از عسل کاملا پوشانده اید.

این ماسک را به مدت پانزده دقیقه بگذارید بماند. حتی اگر تا یک ساعت یا حتی بیشتر بگذارید به نتایج بهتری می رسید.

همچنین ممکن است بتوانید از عسل مانوکا برای تسکین اگزما استفاده کنید. برای این مورد می توانید مخلوطی از عسل، روغن زیتون و موم زنبور عسل را سه بار در روز استفاده کنید.

نحوه مصرف عسل مانوکا